Project Description
Tom Seerden (* Heel en Panheel – NL 1957)
Het is niet eenvoudig om iets over je eigen werk te vertellen. Hoe dat komt? Misschien wel omdat je het niet bedenkt, maar omdat het tijdens het werkproces ontstaat. Wat belangrijk is in het werk? Dat zijn de basale gegevens van de beeldhouwkunst: massa, ruimte en materiaal en voor mij ook spanning en beweging. Daarnaast moet het ook iets te vertellen hebben. Mijn doel is niet om een ‘mooi’ beeld te maken, maar een beeld met zeggingskracht.
Wat concreter over het werk:
Momenteel werk ik aan een serie bronzen landschappen op oude balken en granieten monolieten, waarbij herinneringen van reizen en vakanties centraal staan. De natuur is uitgangspunt in de serie vogels. Elementen uit het verleden zijn onderwerp in de serie maskers. Ook in mijn abstractere werk komt beweging en spanning naar voren, zoals in de ”vloeiende vormen”.
Het vrouwelijk model is ook een belangrijk onderwerp in mijn werk; hierin zijn een monumentale uitstraling en een krachtige vormentaal van belang. Het werk is ambachtelijk gegoten in de cire perdue techniek. Afhankelijk van de uitstraling van het beeld werk ik een beeld soms af door het te slijpen en te patineren.
Maar steeds vaker laat ik de giethuid van de beelden intact, ze worden dan na het gieten geforceerd afgekoeld waardoor er een rode patina op de huid ontstaat. Dit geeft een archaïsche, tere uitstraling, waardoor nog iets van het gietproces zichtbaar blijft. Het is steeds opnieuw spannend te zien hoe een beeld uit de vorm komt.